Der er flere forskellige typer af elmotorer til elcykler, og derfor er det en god idé at sætte sig ind i, hvilken elmotor, der passer til en, før man bestiller sin nye elcykel.

Der er faktisk stor forskel på, hvordan elmotoren er bygget op, hvor på cyklen den sidder, og hvad fordelene og ulemperne er ved de forskellige elmotortyper.

Der findes kort sagt tre hovedtyper indenfor elmotor cykel, og de inddeles i, hvor på cyklen, der er placeret.

En elcykelmotor kan sidde på kranken, det er det, som man kalder en centermotor.

En elcykelmotor kan sidde på forhjulet, og kaldes en forhjulsmotor, mens den også kan sidde på baghjulet, og her kaldes det for en baghjulsmotor.

Der kan være mange ting at tage stilling til, når man skal købe elcykel, og elmotoren er helt klart en af de meget centrale ting.

Det er vigtigt at vide noget omkring motorsystemerne før man vælger en elcykel, og derfor har vi lavet dette overblik.

I dag er motorsystemerne veludviklede, og alt efter hvilken elcykelmotor, du vælger, vil du opdage, at der er forskel på ydeevne og funktionalitet.

Når du er blevet introduceret til hvilke typer, der overordnet er, men det fortæller dig nok fortsat ikke noget om, hvilken el cykel motor, der er den bedste.

Det kan faktisk også være lidt svært at sige, præcis hvilken motor, der er den bedste, for det afhænger lidt af ens behov.

I din søgning på nettet, finder du hurtigt frem til de tre motortyper, men det kan være svært at finde frem til, præcis hvad fordelene og ulemperne er.

Derfor har vi forsøgt at lave et overblik over, hvad fordelene og ulemperne ved de tre motortyper er.

Forhjulsmotor

Det giver sig selv, en forhjulsmotor, er placeret på forhjulet.

Elcykler med en elmotor, der sidder på forhjulet, er ofte blandt de billigste elcykler på markedet.

Det skyldes, at det er væsentligt billigere for producenten at placere motoren på forhjulet.

En af fordelene ved at vælge en elcykel med en motor på forhjulet er, at motoren med denne placering, kan hjælpe ekstra meget.

Forhjulsmotoren trækker nemlig på forhjulet, og giver en bedre vægtbalance på cyklen, og derfor kan den trække kraftigere.

Omvendt kan det også være risikabelt, at motoren tager fat, hvis du eksempelvis begynder at træde ud af et sving.

Her vil forhjulet tage fat, og hvis der eksempelvis er glat, kan der være større risiko for, at du styrter på cyklen.

De fleste producenter har valgt at have fokus på centermotoren, og derfor er der også kun få producenter tilbage, som producerer elcykler med forhjulsmotor.

Grunden til, at de fleste cykelbrands producerer elcykler med centermotor er, at det er denne motortype, der har været størst efterspørgsel på.

Det er derfor heller ikke utænkeligt, at produktionen af el cykler med forhjulsmotor stopper indenfor de kommende år.

Så ønsker du en el cykel med denne motortype, kan det være en god idé at se sig om efter en elcykel inden længe.

Baghjulsmotor

Når man vælger en dame-elcykel med baghjulsmotor, får man en elcykel med en motor, der er placeret på baghjulet.

Det er denne type elcykel, der minder mest om en almindelig cykel, da det på almindelige cykler også er baghjulet, der driver cyklen frem.

Når du cykler på en elcykel med en baghjulsmotor, får du altså i høj grad den samme oplevelse, som når du cykler på en helt almindelig cykel.

Forskellen er dog, at du selvfølgelig får hjælp til at drive cyklen frem fra motorens kraft.

Denne form for elcykelmotor bliver primært brugt på diverse sportscykler.

Der er fordele ved at vælge en elcykel med baghjulsmotor, men der er også ulemper.

Man skal f.eks. påregne ekstra tid til vedligeholdelse, da de fleste elcykler med baghjulsmotor, har udvendige gear.

Der er ikke mange elcykler, der bliver produceret med baghjulsmotor, men det kan fås, hvis man ønsker de fordele, som man får ved en elcykel med baghjulsmotor.

Centermotor

Navnet giver lidt sig, centermotoren er nemlig placeret midt på cyklen.

Nærmere bestemt er forhjulsmotoren placeret på cyklens krank.

Dine pedalarme på cyklen, skal kunne sidde fast på cyklen sammen med kranksættet, men samtidig dreje rundt.

Det er netop det, som krankboksen og kranklejerne sørger for, at de kan.

Placeringen af elmotoren i kranken fungerer rigtig godt.

Det gør den i høj grad fordi, den sikrer en god vægtfordeling på cyklen, samtidig med, at cyklen har en god balance, også når motoren trækker.

En af fordelene ved at vælge en elcykel med en motor, der er placeret på kranken, er også, at det er lettere at skifte slanger og dæk på denne type elcykel.

Elcykler med centermotor er ofte lavet med udvendige gear eller med navgear.

Det er centermotoren, der er den mest udbredte og populære på elcykel-markedet, også når det gælder dame-elcykler.

Det er der muligvis en grund til, og derfor tror vi også, at du vil blive glad for at vælge en elcykel med centermotor.

Hvor skal motoren sidde på en elcykel?

Nu har vi introduceret dig til de forskellige motortyper, så hvor skal motoren egentligt sidde?

Den skal jo i hvert fald sidde på en af de førnævnte steder, og hvor motoren skal sidde på din kommende elcykel, er op til dig.

Hvis du gennemlæser vores guide til de forskellige motortyper, vil du hurtigt kunne spore dig frem til, hvilken motortype, som du bedst kan lide.

Hvis du fortsat er i tvivl, så vil de fleste cykelhandlere nok anbefale dig at vælge en dame-elcykel med en centermotor.

En af fordelene ved at vælge en elcykel med en motor placeret midt på cyklen er, at du får en god elcykel i balance, og med god drivkraft.

Samtidig har du også et større udvalg, når du vælger at gå efter en dame-elcykel med en centermotor.

Der skyldes, at det klart er denne motortype, der er den mest populære.

Det er den både i Danmark og i udlandet, og det er derfor klart den elcykeltype, der bliver produceret flest af.

De fleste cykelmærker, som laver elcykler, laver som minimum elcykler med centermotor, men der er også nogle brands, som har specialiseret sig i at lave elcykler med enten forhjuls- eller baghjulsmotor.

Motoren skal altså ikke sidde et bestemt sted, da der er forskellige motortyper på elcykel-markedet.

En elcykelmotor skal sidde der, hvor det giver bedst mening i forhold til dine behov, og som du kan læse, så er der fordele og ulemper ved de forskellige motortyper.

Hvad er bedst, en centermotor eller frontmotor?

En klassisk elcykel laves oftest med enten en centermotor eller en frontmotor/forhjulsmotor, idet, at baghjulsmotoren primært bruges på sportstyper af elcykler.

Men hvad er så bedst?

Er det en centermotor eller en frontmotor?

Som vi tidligere har nævnt, så afhænger det altså først og fremmest af dit behov, men her vil vi prøve at sammenligne de to motortyper.

Hvis man kigger på pris, så er det klart en frontmotor, der er det billigste valg.

Det skyldes, at denne motortype er lettere at lave for producenten, og dermed også billigere.

Hvis man kigger på sikkerhed, så er vi nok tilbøjelige til at sige, at en centermotor er mere sikker end en forhjulsmotor/frontmotor.

Det skyldes, at en motor placeret på forhjulsmotor, trækker på forhjulet, når du træder i pedalerne.

Hvis du er på vej ud af et sving, og så begynder at træde i pedalerne, så kan man tydeligt mærke den kraft, som forhjulet trækker med.

Hvis der eksempelvis er glat, kan man risikere, at det kraftige træk gør, at elcyklen kommer ud af balance.

Det er altså en af de ting, som er mere stabile på en elcykel med centermotor.

Det er rart at have en cykel, som er i balance, og derfor er der mange, som vælger en dame-elcykel, som har en centermotor, da køreegenskaber og balance ofte er bedre på den type elcykel.

Kort sagt er der fordele og ulemper ved begge dele, og derfor skal man vælge ud fra det, som man vægter højest.